شيشه هاي تزئيني | انواع شيشه هاي تزئيني مخصوص خانه و آشپزخانه

شيشه هاي تزييني انواع گوناگوني دارند. يکي از انواع شيشه هاي دکوراتيو استيندگلس است که از سيليس و مقدار کمي خاکستر سودا و آهک ساخته شده است و به آن شيشه ي هنري نيز گفته مي شود. طرح هاي استيندگلس از کنار هم گذاشتن شيشه هاي رنگي ايجاد مي شوند. از استيندگلس مي توان براي تزيين درب ورودي، در و ديواره ي کمد، پارتيشن، پنجره، لابي، سقف، راهرو و نور گير استفاده کرد. جلوه ي استيندگلس در هنگام تابش نور آفتاب به آن، آشکارتر مي شود. تابش نور باعث انعکاس رنگ شيشه ها بر روي ديوارها مي شود و فضاي خانه را به محيطي آرام و با نشاط تبديل مي کند و به آن هويتي هنرمندانه مي بخشد.
نوع ديگر از شيشه هاي دکوراتيو شيشه ي تيفاني است. نام اين شيشه هاي رنگي از نام لوييس کامفورت تيفاني هنرمند سازنده ي استيندگلس مشهور آمريکايي گرفته شده است. لوييس تيفاني از اين شيشه ها براي تزيين پنجره و چراغ استفاده مي کرد. طرح هاي شيشه هاي تيفاني معمولا مانند نقاشي هستند و افراد با نگاه کردن به آنها حس تماشاي طرحي سه بعدي را پيدا مي کنند. نوعي از شيشه ي تيفاني که براي تزيين پنجره مناسب است فاوريل نام دارد  و تفاوت آن با ساير شيشه هاي رنگي در اين است که تنها سطح آن رنگ نشده است؛ بلکه ساختار خود شيشه نيز رنگي است.

 مزاياي استفاده از درب و پنجره ي استيند گلس

استين گلاس بعنوان يک المان دکوراتيو

از بزرگترين مزاياي استفاده از اين صنعت اين است که درها و پنجره هاي معمولي را مي توان تبديل به يک المان دکوراتيو در ساختمان کرد و زيبايي فضاي پيرامون را افزود.

شيشه هاي تزييني تيفاني درب ورودي

درب ورودي در هر ساختماني جزء مهمترين فضاهاي ساختماني است و زيبايي آن بر نماي ساختمان تاثير گذار است . يکي از پيشنهادات ما براي زيباتر شدن دربهاي چوبي ورودي استفاده از شيشه هاي تزييني تيفاني و استين گلاس است . اين شيشه ها که همگي با دست ساخته مي شوند بسيار ارزشمند بوده و به دليل تنوع طرح زيبايي دربهاي ورودي را دو چندان مي کنند .

شيشه هاي دکوراتيو تزئيني

شيشه هاي تزييني به شيشه هايي گفته مي شود، كه داراي نقش و طرح‌هاي مختلف است كه با تكنيكهاي مختلف بر روي آن كار مي‌شود.

شيشه‌هاي طرح‌دار يكي از تاثير‌گذار ترين عوامل در زيبايي بصري در فضاهاي داخلي و خارجي محيط هاي مسكوني، تجاري، اداري، سالنها و تالارهاي لوكس پذيرايي و… مي‌باشد.

شيشه هاي ايمني يا سكوريت ( safety glass )

اين نوع شيشه ها پس از فرايند سختي سازي 5 الي 6 برابر نسبت به شيشه هاي معمولي مقاومتر مي شوند. شيشه هاي فلوت معمولي وقتي دچار شكست شوند به يك متريال خطرناك تبديل مي شوند اما شيشه هاي ايمن به سختي مي شکنند و در مقابل نيروهاي ناشي از زلزله ، باد ، ضربه و انفجار مقاومت نموده و در صورت شکست به تکه هاي کوچک تبديل شده و خاصيت برندگي شيشه هاي عادي را ندارند و به اين ترتيب کمترين خسارت جاني و مالي را در برخواهند داشت .

شيشه هاي چند لايه يا لمينت  (laminated glass )

اين نوع شيشه ها از يك تا چند لايه شيشه داخلي كه در بين دو يا چند شيت از شيشه فلوت قرار گرفته است، ساخته مي شود. بين لايه ها را با لمينت  (polyvinyl butyal) PVB و يا رزين پوشش مي دهند. اين شيشه ها در برابر ضربه و حريق بسيار مقاوم هستند در هنگام زلزله شکسته و از سازه اصلي جدا نمي شوند. اين شيشه ها در نماهاي شيشه اي خاص، درب هاي شيشه اي ،آسانسورها، کف و سقف هاي شيشه اي، استخرها، ويترين فروشگاهها و نرده هاي شيشه اي بيشتري کاربرد را دارند . در اکثر ساختمان هاي ساخته شده در کشورهاي توسعه يافته ازشيشه هاي safety glass استفاده مي شود و حتي براي اماكني مانند مدارس و مكان هاي خاص مانند سقف، بسته به ارتفاع بنا و يا موقعيت ساختمان و متعاقبا نماي آن از شيشه هاي لمينيت استفاده مي گردد .

شيشه تزئيني رايج ترين نوع شيشه در تزئينات داخلي است. آينه و شيشه تزييني از زمان هاي قديم براي تزئين داخل ساختمان مورد استفاده قرار مي‌گرفتند، اگر به موزه ها دقت کنيد متوجه حجم استفاده از اين نوع شيشه و آينه تزييني خواهيد شد. البته اين نوع شيشه براي تزئينات بسيار لوکس مي‌باشد.

برندهاي مختلف شيشه تزييني وجود دارند که از معروف ترين آن ها مي‌توان به لاکوبل اشاره کرد. يکي از انواع شيشه تزئيني که شايد تا به حال زياد ديده باشيد، شيشه هاي رنگي کار شده روي درب ورودي خانه هاي قديمي است. در دکوراسيون داخلي يکي از چيزهايي که بسيار زياد استفاده مي‌شود، همين شيشه ها و آينه هاي تزييني هستند. يکي ديگر از فوايد استفاده از شيشه و آينه تزييني که يکي از دلايل محبوبيت آن هاست، روشن کردن فضاست. همانطور که مي‌دانيد، آينه ها قادر به انعکاس نور هستند. همين انعکاس نور آن ها مي‌تواند باعث روشنايي هرچه بيشتر خانه و محيط شود. وقتي نور خورشيد و يا نورهاي داخلي خانه مثل لامپ و مهتابي روشن مي‌شوند، به وسيله اين آينه و شيشه ها، منعکس مي‌شوند و نور در سرتاسر خانه منعکس مي‌شود و نور ورودي شما چند برابر مي‌شود. البته شيشه تزييني به اندازه آينه تزئيني به روشنايي کمک نمي‌کند ولي باز هم به نوبه خود تاثير زيادي دارد. علت موثر نبودن شيشه به اندازه آينه، اين است که شيشه درصد قابل توجهي از نور را از خود عبور مي‌دهد. اگر به گذشته شيشه نگاه کنيد و در مورد تاريخچه آن تحقيق کنيد، متوجه خواهيد شد که شيشه تزئيني و آينه به چه ميزان در تحول معماري تاثير گذار بوده اند.

شيشه بين کابينتي براي طراحي دکوراسيون آشپزخانه

اين شيشه هاي رنگي داراي انواع و اقسام رنگ بندي ها هستند و اين طيف رنگ بندي ها اين امکان را به شما مي دهند که رنگ هاي مورد علاقه تان را به دکوراسيون داخلي آشپزخانه تان بياوريد.

شيشه هاي تزييني در آشپزخانه

آشپزخانه از مهمترين قسمتهاي خانه است و زمان زيادي از وقت افراد خانواده بخصوص خانمها در اين قسمت از منزل مي گذرد . به اين دليل و همچنين نوع طراحيهاي امروزه آشپزخانه ها که به صورت باز طراحي مي شوند , به طوري که ديد به داخل آشپزخانه وجود دارد , باعث شده که دکور آشپزخانه از اهميت بسياري برخوردار شود . انواع کابينتها , انواع کاشيها و طرحهاي مختلفي از شيرآلات کمک کرده اند تا امروزه حال و هواي آشپزخانه ها عوض شود و با گذشته تفاوت بسياري پيدا کند .
يکي از متريالهايي که در اين مورد کمک بسياري مي کند و باعث ايجاد تفاوت در دکور آشپزخانه مي شود استفاده از شيشه هاي تزييني دست ساز در دکوراسيون آشپزخانه است . حال شايد اين سوال پيش آيد که در چه فضاهايي از آشپزخانه مي توان از شيشه استفاده کرد ؟ جواب به اين پرسش در تصاوير زير آمده است .
در يکي از اين تصاوير سازنده کابينت در طراحي خود فضايي را داشته که علاوه بر عدم کاربري نياز به پوششي مناسب هم بوجود آمده است به همين دليل با تعبيه فضايي شبکه اي و قراردادن کاشيهاي شيشه اي دست ساز که از نوع فيوز سکوريت بوده است به هدف خود يعني پوشش و زيبايي رسيده است . علاوه بر اين با قرار دادن منبع نور در پشت اين شيشه ها مي توان فضايي بسيار خاص و زيبا  ايجاد کرد که بدليل ملايم بودن نور منعکس شده از پشت اين شيشه ها به عنوان نور دائمي , هميشه فضاي آشپزخانه را روشن نگاه دارد .

 

شيشه هاي آبنباتي؛ هنري جديد که خانه را به رنگ مي آورد

آثار هنري زيادي را با شيشه و رنگ مي توان خلق کرد، لعاب کاري شيشه يکي از جديدترين اين هنرهاست، آن را فرا گرفته و خانه تان را زيباتر کنيد. لعاب (Glaze)يک لايه شيشه اي نازکي است که بعد از پخت لعاب در يک درجه حرارت معيني حاصل بشود . البته آنقدر ذوب نمي شود که روي کار حرکت کند . تصور مي شود که شيشه قبل از لعاب توسط مصريان بين 3000 تا 12000 سال قبل از ميلاد کشف شده باشد که اين کشف احتمالاً اتفاقي و از ترکيب شن و نمک در يک آتش بزرگ پديد آمده است .