ظروف بلور و شيشه اي | بهترين مارک و تشخيص اصل بودن محصولات کريستال

تفاوت کريستال و بلور

شايد بهتر باشد پيش از هر تصميمي براي خريد اين ظروف تفاوت کريستال و بلور را بيشتر بدانيد. شيشه کريستال يا شيشه سرب‌دار يکي از انواع شيشه‌هاي سيليکاتي است که در ترکيب خود حاوي اکسيد سرب است. شيشه‌هاي حاوي بيش از24% اکسيد سرب را شيشه کريستال مي نامند. وجود سرب در شيشه کريستال باعث افزايش ضريب شکست نور در اين نوع شيشه‌ها مي‌شود و درنتيجه شيشه‌هاي کريستال داراي درخشندگي و تلالو بيشتري نسبت بلور و ساير شيشه ها هستند. ظروف کريستال همچنين سختي کمي دارند و به همين علت امکان تراشکاري روي اين شيشه‌ها وجود دارد؛ بنابراين بهترين گزينه براي ساخت ظروف تزئيني هستند.

خريد ظروف کريستال

در وهله اول بودجه خود را مشخص کنيد. اين کار موجب مي‌شود تا شما بدانيد با بودجه‌اي که داريد به سراغ کدام برند يا محصولات کدام کشور مي‌توانيد برويد. علاقه‌مندي خود را براي خريد برند خاص مشخص کنيد. ممکن است شما بودجه کمي براي خريد ظروف کريستال در نظر گرفته باشيد؛ اما به کريستال‌هاي چک يا آلمان يا لهستان علاقه‌مند باشيد. در اين صورت بايد تکليف خود را مشخص کنيد يا يک ظرف کوچک از يک برند مطرح خريداري کنيد يا يک ظرف ارزان‌تر. هنگام خريد کريستال به اصل يا تقلبي بودن ظروف توجه کنيد. برخي مدل‌هاي تقلبي ظروف کريستال در بازار وجود دارد که با کيفيت پايين توليد شده و با قيمت انواع اصلي به فروش مي‌رسد. تنها راه مطمئن، خريد از مراکز معتبر و نمايندگي‌هاست. همچنين کريستال‌هاي اصل برگه مخصوصي دارند که کشور سازنده درصد کريستال آنها را مشخص کرده است.

مثل همه محصولات و توليدات محبوب که کمي پس از شهرت و اعتبار آن ها ميان مردم نمونه هاي تقلبي به سرعت وارد بازار مي شوند و کار تشخيص را براي خريداران و فروشنده ها دشوار مي کنند، ظروف بلور هم از اين قاعده مستثني نيستند و دچار اين معضل شده اند. هنگام خريد ظروف بلور هم به مارک ظرف و هم به تراش هاي آن دقت کنيد. ظروف تقلبي هيچ گاه تراش هايشان به پاي تراش هاي ظريف و زيباي ظروف اصلي نمي رسد. همچنين دقت کنيد ظرف بلور يا کريستال حباب نداشته باشد و رنگ آن شفاف باشد نه کدر و مات. هنگام خريد بلورهاي رنگي حتما به يکنواختي رنگ در قسمت‌ هاي مختلف ظرف دقت کنيد. بسته بندي کالاها هم خيلي مهم است شرکت هاي معتبر هميشه محصولاتشان در بسته بندي خاص خودشان عرضه مي کنند تا هم برندشان را تقويت کنند و هم کار تشخيص کالاي اصلي را از تقلبي براي خريداران آسان کنند. اگر خودتان در اين کار تجربه نداريد حتما با کسي که در خريد ظروف بلور تجربه کافي دارد براي خريد برويد. مادرها و مادربزرگ ها تقربيا در اين کار خبره هستند و گزينه مناسبي براي همراهي شما در خريد محسوب مي شوند.در مورد ظروف و اشياي طلا يا نقره کوب دقت زيادي داشته باشيد؛ زيرا ممکن است برخي از فروشندگان در مورد ميزان طلا يا نقره به کار رفته در ظرف مورد نظر اطلاعات درست به خريدار ارائه نکنند يا اينکه ممکن است عيار طلا يا نقره اي را که روي کريستال به کار رفته است، زياد اعلام کنند. هنگام خريد ظروف رنگي حتما به يکنواختي رنگ در قسمت هاي گوناگون ظرف دقت کنيد.    قبل از خريد به خوبي ظروف و اشيا را بررسي کنيد تا کجي، لب پريدگي و. نداشته باشد.     قيمت را از چند فروشگاه بپرسيد. کالا را در بسته بندي صحيح و مطمئن از فروشنده تحويل بگيريد؛ زيرا زماني که کالا از فروشگاه خارج شد مسووليت آن با شماست، نه با فروشنده.حتما هنگام خريد فاکتور را از فروشنده را دريافت کنيد. برخي از برندها نيز براي محصولات خود خدمات پس از فروش يا گارانتي درنظر گرفته اند که مي توانيد از اين خدمات نيز استفاده کنيد.

تشخيص اصل بودن محصولات کريستال

بهترين روش براي کسي که تجربه کار در بازار هاي کريستالي رو نداره مقايسه است ،
مثلا شما همين پياله چين و پياله چک رو در کنار هم ببينيد تفاوت قابل ديدن مي شوند ،
اول از همه مشخص ترين مولفه وزن هست وزن بلور يا کريستالين بسيار کم تر هست نسبت به کريستال ،
دوم کار هاي کشور چک درجه کيفيت بالايي دارد يعني اينکه داخل اين ظروف موج نيست ، شفاف هستند ، طرف ديگر ظرف براحتي معلوم هست .
اما در محصولات چين براي اينکه محصول ارزان تر باشد از کيفيت پايين تر و همچنين شفافيت کمتري استفاده شده است، پس به موج دار بودن محصول دقت کنيد .
سوم گاها محصولات چين بدليل نوع قالب ممکنه ايرادهاي مثل جفت نشدن در قندان روي تنه ي پاييني  قندان را دارا مي باشند.که در محصولات چک بسيار نادر است.
در اخر براي اينکه خريد خوبي داشته باشيد يک محصول را مورد نظر قرار بدهيد و در چند فروشگاه بررسي کنيد .
ويا وقتي بعد چند بار خريد به فروشگاهي اعتماد پيدا کرديد از صاحب فروشگاه سوال کنيد ، بسياري از دوستان در صنف کريستال و بلور صادق هستند و کمک مي کنند شما خريد خوبي داشته باشيد .

بهترين مارک کريستال

اصولا معرفي بهترين مارک کريستال و يا هر کالاي ديگري تا حد زيادي به بودجه شما بستگي دارد، اما به طور کلي مي توان گفت که کريستال خورشيدي بوهميا آلمان و کريستال والتر کشور آلمان، کريستال ناخمن آلمان ،کريستال آرکروک فرانسه، سرويس کريستال جي سي سي،کريستال سوگاي ژاپن،کريستال چک، کريستال آرسي آر ايتاليا و کريستال تويوي ژاپن از جمله برند هاي مطرح بازار کريستال در دنيا و بخوصوص ايران به شمار مي آيند که در ميان کريستال چک و کريستال کشور ژاپن به عنوان با کيفيت ترين انواع ظروف کريستال شناخته شده اند.

کريستال ايراني

سابقه ساخت و طراحي شيشه و بلور در کشور ما به هزاران سال مي‌رسد و شيشه‌گري يکي از حرفه‌هاي رايج در ايران بوده است. بعد از پيشرفت تکنولوژي و ورود به عصر جديد، شيشه‌هاي با کيفيتي توليد شدند که با اکسيد سرب ترکيب شده بودند و خصوصيات جذابي نيز داشتند. اين خصوصيات شامل، درخشندگي زياد، امکان تراش خوردن و ظرافت بود. بهرحال تکنولوژي توليد و طراحي کريستال به کشور ما هم رسيد و بسياري از کارگاه‌ها تحت نظارت استاد‌کاران قديمي تبديل به کارخانه‌هاي بلور و کريستال شدند.استاد‌کاران در زمينه ساخت و تراش کريستال، معمولا داراي تجربه چندين و چند ساله هستند و همچنين به مواد اوليه توليد کريستال بسيار دقيق و مسلط مي باشند. يکي از استاد‌کاران ماهر و با تجربه مي‌گويد، بعضي از فروشندگان، محصولات را از ما مي‌خرند و سپس ته ظرف، برچسبي با نام برند‌هاي خارجي مانند چک مي‌چسبانند و به اين شکل تمام ظروف کريستال ايراني به فروش مي‌رسد. طبق نظر استاد‌کاران غير از برچسب خارجي که به محصولات ايراني چسبانده مي شود، دليل ديگر به فروش رفتن اين محصولات زيبايي و ظرافت آنها است که به سليقه ايراني بسيار نزديک‌تر مي باشد. البته لازم به ذکر است که هنوز هم بهترين کريستال ايراني ممکن است نسبت به بهترين کريستال خارجي، نقص‌هايي داشته باشد ولي همچنان اين نقص‌ها با مقايسه قيمت، قابل قبول‌تر است. در ضمن نقص و ضعف ظروف کريستال ايراني در حد زيادي نيست و فقط توسط استاد‌کاران و افراد ماهر در زمينه کريستال قابل تشخيص است.