نماد آينه در سفره هفت سين | چرا در هفت سين آينه و شمعدان مي گذاريم

در خانه ي بيشتر ما يک دست آينه و شمعدان يادگار سفيد بختي مادرانمان حضور دارد، اين آينه و شمعدان هاي قديمي و ست به خوبي مي تواند چهره ي زيباتر و آنتيک تري به سفره ي هفت سين شما ببخشند پس حضور آن ها فراموش نکنيد. هميشه نياز نيست آينه و شمعدان شما با هم ست باشند گاهي مي توانند ترکيب دو عنصر متفاوت مثل شيشه و آهن در کنار هم باشد. يک آينه با قاب فلزي در کنار شمعداني شيشه اي چهره ي فريبنده اي را براي سفره ي هفت سين شما ايجاد مي کند.

آينه و شمعدان نماد چيست؟ آينه و شمعدان در فرهنگ ما ايرانيان يه چه معناست؟

در عروسي ايراني : آينه و شمعدان يک پاي ثابت در همه سفره‌هاي عقد ايراني است، گفته اند آيينه مظهر روشنايي است و شمعدانهايي که در دو طرف آيينه قرار مي‌گيرند مظهر سربازهايي هستند که از زندگي اين عروس و داماد نگهباني مي‌کنند. آينه بخت و دو شمعدان در دو سوي آينه به نشانه  روشنايي و آتش، دو عنصر بسيار مهم در فرهنگ ايراني و زرتشتي هستند.

در هفت سين: آينه نماد تصوير است، نماد پيدايش و روشنايي است، به همين جهت بر سر سفره هفت سين گذاشته مي‌شود. آتشدان نيز نماد پايداري نور و گرما است که بعدها به شمع و چراغ تبديل شد. در دو طرف آينه دو شمعدان گذاشته مي‌شود و به تعداد فرزندان خانواده شمع روشن مي‌گردد. شمع‌ها نماد شادي و روشنگري هستند.

از نقره تا سفال
در بازار آينه و شمعدان هاي فراواني با جنس هاي مختلف وجود دارد؛ از نقره بگيريد تا چوب و سفال. البته آينه و شمعدان‌هاي برنج، سياه قلم ، پيوتر، آلومينيوم ، پي‌ وي سي، روکش نقره، پولي استر، زينگ (آلياژي از آلومينيوم و روي) و ... هم هست که به اندازه کافي محبوبيت دارند. اين آينه و شمعدان ها معمولا ساخت آلمان، اسلووني و چک هستند. آينه و شمعدان هاي سفالي هم به تازگي مد شده اند و مورد پسند عروس خانم هاي مدرن قرار گرفته اند. البته آينه و شمعدان نقره هم طرفداران زيادي دارد چون هم زيباست و هم نوعي سرمايه گذاري هوشمندانه. البته اينه و شمعدان هاي ايراني هم در بازار کم نيست و شما به راحتي مي توانيد مدل مورد علاقه خود را با طرح هاي برنز، شمش، مفتول، لوله اي، کريستال، ورقي و... پيدا کنيد.
- آينه و شمعدان هاي طرح چوب معمولا در رنگ فندقي موجود هستند و اگر با دکوراسيون منزل تان جور باشند بسيار زيبا و ساده خواهند بود.
در زمان هاي قديم آينه را بر سر سفره عقد ميگذاشتند تا داماد از داخل آن براي اولين بار چهره عروس را ببيند ، اما در کل آينه به عنوان مظهر خوشبختي و روشنايي ميباشد و دو شمعدان کنار آن محافظان آن هستند .آينه به عنوان زندگي که در آينده با خوشبختي همراه است ميباشد و عروس وداماد نيز به عنوان دو شمعدان که نگهبان اين زندگي زيبا هستند تعريف ميشود .

آينه هاي مناسب براي هفت سين

از دوام و رنگ زيباي فلز برنج که بگذريم، طرح‌هاي آينه روميزي برنجي جذابيتي چشم‌نواز دارند. سال‌ها در خانه‌تان بدون اينکه تغيير رنگ بدهند ماندگارند. روي سفره هفت‌سين با چيدماني با ظروف مسي‌رنگ، زيبا خواهند بود. آينه برنجي هم مثل مدل‌هاي قلمکاري به‌مرورزمان آنتيک شده و زيبايي‌اش دوچندان خواهد بود. رزين يا همان پلي‌استر که براي ساختن مجسمه هم به کار مي‌رود مدل‌هايي از آينه روميزي در بازار دارد. آينه روميزي رزيني از مدل‌هاي قبلي که معرفي شد ارزان‌تر است و رنگ سفيدش براي چيدماني با تم سفيد در سفره هفت‌سين زيبا خواهد شد. اگر مي‌خواهيد امسال کمي متفاوت‌تر باشيد؛ اين مدل آبي‌رنگ پتينه‌کاري شده هم ايده خوبي است و کمي که بگرديد شبيه آن را در بازار پيدا مي‌کنيد.

يک قاب آينه منبت کاري شده الزاما نبايد در کنار شمعدان هاي لاله عباسي قرار بگيرد گاهي مي توانيد اين قاب را با شمعدان هاي مدرن ترکيب نماييد و سفره ي هفت سين متفاوتي را بچينيد.

شمعدان هاي لاله عباسي عنصري است که اصالت را به سفره ي شما باز مي گرداند پس استفاده از آن را فراموش نکنيد مي توانيد آن ها را به خوبي با آينه هاي قاب فلزي ترکيب نماييد و اصالت را به چهره ي سفره هاي خود بازگردانيد.

شمعدان هاي هفت سين

تنه درخت: طرحي بي‌نهايت زيبا و مبتکرانه. البته انجام کارهاي آن از عهده شما خارج است و براي تهيه‌اش بايد از نجار محل کمک بخواهيد. استاد نجار بايد تکه‌اي تنه درخت را براي شما از وسط به دو نيم کند و روي برجستگي آن به فواصل چند سانتي‌متري ‌سوراخ‌هايي مدور به قطر شمع وارمر اما به ارتفاعي عميق‌تر ايجاد کند. براي رعايت نکات ايمني، دورتادور دايره را آلومينيوم بپيچيد و داخل آن شمع را قرار دهيد. طرح بسيار زيبايي است، اما براي جلوگيري از احتمال آتش گرفتن، تا وقتي شمع‌ها روشن هستند با دقت حواستان به آنها باشد.
بلوط: پيشتر فقط بلوط را در فيلم و کارتون‌هاي خارجي مي‌ديديم اما حال سال‌هاست که به مدد همت هموطنان عزيزمان، کشت بلوط در نقاط مختلف کشور ازجمله لرستان رواج يافته است. سر بلوط جان مي‌دهد براي آن که به يک جاشمعي جالب و زيبا تبديل شود. آن را خالي کنيد و داخل آن پارافين و نخ‌ نسوز قرار دهيد.

براي انتخاب اجزاي ديگر هفت سينتان نيز يک طرح و ايده در نظر بگيريد. آينه و شمعدان و تنگ ماهي را در تناسب با هفت سينتان انتخاب کنيد. در اين مورد نيز شما ميتوانيد به تم کلي که براي هفت سينتان در نظر گرفته ايد پايبند باشد، مثلا در کنار ظروف سفالي فيروزه اي براي سين هايتان از  آينه و شمعدان و تنگ ماهي سفالي فيروزه اي استفاده کنيد، يا با رعايت اصل تناسب انتخاب متفاوتي داشته باشيد مثلا ظروف کريستالي هفت سين، در کنار تنگ  بلورين و آينه شمعدان سيلور ترکيب زيبايي ايجاد ميکند.