بهترین مکان های نصب آینه در منزل

همونطور که میدانید آینه یکی از پر کاربرد ترین وسایلی است که میتوانید در خونه های کوچک از آن استفاده کنید. مساله ی مهمی که در اینجا مطرح است محل قرار گیری آینه ها ست. محدودیتی در استفاده از آینه در طراحی داخلی وجود ندارد. شما می‌توانید از این وسیله در نقاط مختلف هر محیطی استفاده کنید. شاید درباره فنگ‌شویی چیزهایی شنیده باشید. «فنگ شویی» ازجمله باورها و رسوم اهالی شرق آسیا  است و بر قرار دادن هر وسیله در جای خود، در منزل و محیط کار تاکید دارد و هدف از آن انتقال و وارد کردن انرژی‌های خوب به محیط است. حالا چه به فنگ‌شویی اعتقاد داشته باشید یا نه، استفاده از ایده‌های آن می‌تواند، خانه، دفتر یا سالن کارتان را به محیطی جذاب و شیک بدل کند. فنگ‌شویی می‌گوید که آینه نماد عنصر آب در منزل است و می‌تواند در نقاط مختلفی از محیط قرار بگیرد.
همیشه به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از آینه در دکوراسیون داخلی نباید زیاده روی کنید چرا که خیلی سریع از آن چیری که می خواستید فاصله خواهید گرفت. در مکان هایی که نیاز چندانی به آینه ندارند مانند آشپزخانه یا اتاق خواب، اشتباهات خیلی راحت تر رخ می دهند. ابتدا باید تمام جوانب را بررسی کرده و سپس از اینه ها استفاده کنید. در برخی جاها دیده شده که دیوار بین کابینت و پشت ظرفشویی را با آینه تزیین می کنند در صورتی که قطرات آب به آینه صدمه می زند و باید مدام تمیز شده و تعمیر شوند. همچنین در مورد اتاق خواب نباید آینه را مستقیما روبروی تخت خواب قرار بدهید مگر اینکه صبح ها از دیدن چهره بهم ریخته خود لذت ببرید! این موضوع، جانمایی صحیح آینه در منزل را متذکر می شود، اینکه می توان از آینه ها در هر جایی استفاده کرد اما نه درهر موقعیتی! این بستگی به شما دارد که استفاده از آینه در دکوراسیون چگونه باید باشد تا به بهترین فرم و فضا دست یابید.
برخی جاهای خانه نیاز بیشتری به یک آینه دارند و باید در الویت قرار بگیرند. مکان هایی مانند راهروی ورودی، یا یک راهروی باریک که به اتاق های خانه می رود، همینطور دیوار کنار راه پله نیز مناسب است. قرار دادن آینه در این مکان ها به بزرگ تر نشان داده شدن فضا کمک بسیاری می کند. البته در هر فضایی می توانید از آینه هایی با اندازه های متفاوت و طرح های متفاوت استفاده کنید. مثلا برای اتاق نشیمن و پذیرایی آینه های بزرگ تاثیری همانند یک تابلوی نقاشی هنری بزرگ دارند.
 

استفاده از آینه ها در دکوراسیون پذیرایی:

اتاق پذیرایی، فضایی است که شما در آنجا به میزبانی از مهمانان تان می پردازید. بنابراین مهمترین جایی است که مهمانان خانه به آن توجه می کنند. دکوراسیون پذیرایی معمولا چشمگیرترین و خاص ترین قسمت خانه است که مورد توجه قرار می گیرد. این روزها آینه کاری پذیرایی یکی از روش های پرطرفدار برای تزئین و طراحی داخلی اتاق پذیرایی گشته است. نورپردازی پذیرایی نیز معمولا به طور ویژه ای طراحی می شود. بنابراین تلالو و انعکاس که از نورهای مصنوعی توسط آینه ها ایجاد می شود می تواند تاثیر فوق العاده ای در فضا داشته باشد. آینه کاری یک روش طراحی دکوراتیو برای پذیرایی دلخواه شما باشد. از آینه کاری مدرن برای داشتن فضای مدرن و امروزی می توان استفاده نمود و همچنین از آینه کاری کلاسیک برای داشتن پذیرایی لاکچری و تاثیر گذار استفاده می شود.

در بخش‌های مختلف اتاق پذیرایی می‌توان از آینه استفاده کرد:

  • استفاده از آینه با میز کنسول: میزهای کنسول از جنس‌های مختلف چوب، رزین و … ساخته می‌شوند. ترکیب آینه‌ای متناسب با جنس میزتان می‌تواند بخش‌هایی از منزل را که نمی‌دانید با آن چه کنید به خوبی پر کند.
  • استفاده از آینه بین دو پنجره: بین دو پنجره منزلتان یک آینه با ابعادی مشابه قرار بدهید. این ایده خلاقانه باعث می‌شود تا در نگاه اول، بیننده احساس کند که یک پنجره دیگر هم در منزلتان وجود دارد و علاوه بر نوری که منعکس می‌شود به دل‌باز شدن فضا و بزرگ‌تر نشان داده شدن آن هم کمک می‌شود.
  • استفاده از آینه پشت میز غذاخوری: قرار دادن یک آینه بزرگ روی دیواری که میز غذاخوری‌تان را در کنار آن قرار داده‌اید، ایده بسیار خوبی برای باشکوه‌تر کردن فضاست.
  • استفاده از آینه بالای شومینه: بالای شومینه خود را با وجود یک آینه به نقطه‌ای دیدنی در محیط بدل کنید.
  • استفاده از آینه روی شِلف‌ها (طاقچه‌ها): شلف‌ها یا همان تاقچه خودمان که این روزها از جنس‌های مختلفی مانند چوب هم به فروش می‌رسد، تزئینی زیبا برای قرار دادن انواع مجسمه‌ها، قاب‌ها و… است. با گذاشتن یک آینه زیبا روی تاقچه یا شلف هم می‌توانید به دکوراسیونی ظریف و زیبا دست پیدا کنید. البته یادتان باشد که برای تاقچه و شلف باید از آینه‌های کوچک و متوسط بهره ببرید.
  • آینه داخل کتابخانه: اگر از آن دسته دوستان کتاب‌خوانی هستید که در اتاق پذیرایی‌تان یک عدد کتابخانه خودنمایی می‌کند، برایتان ایده منحصربفردی داریم؛ با قرار دادن یک آینه گرد، مربع یا هر شکل دیگری در قفسه وسطی کتابخانه می‌توانید به فضا عمق و زیبایی خاصی بدهید.
  • ترکیب آینه و قاب: قرار دادن دو قاب هم‌شکل در طرفین یک آینه هم تقارن زیبایی به فضا می‌دهد. کلا استفاده از آن در کنار قاب‌های متعدد هم می‌تواند یکی از دیوارها را به تابلویی دیدنی تبدیل کند. مثلا دیوارکوب‌های بشقابی گرد را با آینه‌ای گرد که ابعادی بزرگ‌تر از آنها دارد در کنار هم به دیوار نصب کنید. نتیجه چشم‌نوازی حاصل می‌شود. شک نکنید!
 

استفاده از آینه در اتاق نشیمن و راهروها:

از یک آینه بزرگ و قدی برای قرار دادن پشت مبل‌های اتاق نشیمن استفاده کنید و اندازه هال و نشیمن خود را تقریبا دو برابر اندازه واقعی‌اش کنید. آینه در راهرو یا راه‌پله هم می‌تواند فضا را بزرگ، نورانی، شیک و دلربا کند. در راهرو های باریک و تنگ اگر از آینه استفاده کنید میتونید فضا رو پهن تر جلوه بدید و همین کار باعث میشه طول راهرو تنگ، کوتاه تر به نظر بیاد.

استفاده از آینه در مکان‌هایی که می‌خواهید مطالعه کنید یا تمرکز بالایی داشته باشید، اصلا توصیه نمی‌شود چون جلب حواستان به این شئ درخشان می‌تواند شما را بازیگوش و بی‌توجه کند. 

 

استفاده از آینه در دکوراسیون اتاق خواب:

همواره به این نکته توجه داشته باشید که بهترین محل برای نصب آینه در اتاق خواب دیوار های خالی اطراف تخت است نه دیوار مقابل تخت خواب. اگر آینه در جای مناسبی نصب شود نور بیشتری هم در اتاق فراهم می کند. می توانید از آینه های زیبا برای پشت آباژورهای خود در روی پا تختی ها استفاده کنید. این کار باعث جلوی بیشتر آباژور شده همچنین نور اتاق را دو برابر می کند.

  • کاربرد آینه در کمد: آینه‌ها فضا را بزرگ‌تر می‌کنند دیگر، درست است؟ پس اگر روی درب کمد داخل اتاقتان از آینه استفاده کنید یا به جای شیشه در ساخت کتابخانه و کمد از آینه استفاده کنید، فضا بزرگ‌تر خواهد شد.
  • آینه در فضاهای باریک و محدود: اگر میان تخت و کمد یا بخشی از دیوار، مکانی کوچک وجود دارد هم می‌توانید از آینه‌های باریک برای روشن‌تر کردن فضا استفاده کنید.
  • آینه در بالای تخت خواب: استفاده از آینه در بالای تخت خواب هم در فنگ‌شویی توصیه می‌شود اما یادتان باشد برای نصبش تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید که خطری تهدیدتان نکند.
 

استفاده از آینه در دکوراسیون سرویس های بهداشتی:

معمولاً همه ی افراد در سرویس های بهداشتی خود از آینه استفاده می کنند. اما اینکه چه نوع آینه ای باعث زیبا تر شدن سرویس ها می شود جای تأمل دارد. بهترین راه برای به اصطلاح لاکچری نشون دادن دستشویی و سرویس ها، استفاده از آینه های طرح دار خاص با ترکیب رنگ مناسب با فضا است. با این کار میتونید دستشویی خونه رو خیلی شیک و بزرگتر نشون بدید. از آینه های قاب دار و طرح دار برای سرویس هاتون استفاده کنید و ببینید چه قدر به شیک بودن سرویس هاتون کمک میکنه.

 

استفاده از آینه در اتاق کودک :

بچه‌ها عاشق نگاه كردن به خودشان در آینه هستند پس اگر می‌خواهید آنها را خوشحال كنید، یك آینه‌نشكن كه قاب و حاشیه كارتونی دارد، برایشان انتخاب كنید و آن را جایی بزنید كه كاملا در معرض دید آنها باشد. از خیر تزئین اتاق با آینه بگذرید.

حالا که از میزان تاثیر گذاری و زیبایی آینه ها در دکوراسیون داخلی مطلع شدید می توانید آینه هایی جذاب و زیبا بسازید و از آن ها در طراحی دکوراسیون داخلی خانه تان استفاده کنید.