آينه چگونه ساخته مي شود | آينه ها از چه چيزي ساخته مي شوند

تاكنون به استخري پر آب نگاه كرده ايد؟ آيا ديده ايد كه چگونه عكس آسمان و درختان بر سطح آرام آن نمايان مي گردد؟ چنين وضعيتي در درون استخر در حقيقت يك آينه است، زيرا آينه چيزي جز يك سطح صاف نيست كه نور را منعكس مي كند و تصويري را پديد مي آورد.

در روزگاران گذشته، آينه را از صفحه فلزي جلا داده شده درست مي كردند. ولي بعدها آينه را از صفحه اي شيشه كه پرداخت شده بود، ساختند كه البته پشت آينه را نقره اندود هم مي كردند. گفته مي شود فكر استفاده از آينه براي بشر از زماني پيدا شد كه انسان عكس خود را در سطح آب ديد ، و يا شايد برحسب حادثه برخي تكه هاي صاف فلزي را به دست آورده و عكس خود را درون اين شي مشاهده نمود. به مرور زمان و با پيشرفت مواد اوليه براي زندگي انسان هاي نخستين توانستند تكه هاي فلزات را به اشكالي درآورده و صيقل داده و چيزي شبيه به آينه را براي استفاده خود بسازند.

کاربرد آینه

آينه، وسيله‌اي است که به علت صافي و بازتاب بالا، بر رويه خود، تصوير اجسام را نشان مي‌دهد. آينه ها در انواع مختلفي  وجود دارند. آينه هاي فلت يا تخت معمول ترين نوع آينه ها هستند. آينه هاي کروي از ديگر انواع آينه ها هستند که پرتوهاي نور بازتابيده از رويه? آنها در نقطه‌اي به نام نقطه کانوني آينه به هم مي‌رسد. بسته به دوري جسم تا آينه و نوع آينه، فاصله نقطه کانوني آينه از آن متفاوت است. واحد شمارش آينه، جام مي‌باشدوقتي که پرتو يا شعاعي از نور با سطح آن برخورد مي کند، جذب نمي شود و دوباره منعکس مي گردد. پرتو نور دقيقا در همان زاويه اي که به آينه برخورد مي کند اما در جهت مخالف ، منعکس مي شود . ميتوانيد اين وضعيت را با مجسم کردن توپ بيلياردي که به کنار ميز مي خورد و باز مي گردد، در ذهن خود تصور کنيد. آينه ها در موارد بسياري کاربرد دارند از جمله تلسکوپ ها، چراغ هاي چشمک زن ، چراغ هاي جلوي ماشين  وبرج فانوس هاي دريايي.


عکس آسمان و درختان بر سطح آرام آ ب يک استخر يا درياچه در حقيقت يک آينه است، زيرا آينه چيزي جز يک سطح صاف نيست که نور را منعکس مي کند و تصويري را پديد مي آورد. در روزگاران گذشته، آينه را از صفحه فلزي جلا داده شده درست مي کردند. ولي بعدها آينه را از صفحه اي شيشه که پرداخت شده بود، ساختند. البته پشت آينه را نقره اندود هم مي کردند. گفته مي شود فکر استفاده از آينه براي بشر از زماني پيدا شد که انسان عکس خود را در سطح آب ديد. به مرور زمان و با پيشرفت مواداوليه براي زندگي، انسان هاي نخستين توانستند تکه هاي فلزات را به اشکالي درآورده و صيقل داده و چيزي شبيه به آينه را براي استفاده خود بسازند. اما نخستين مردمي که توانستند با شيشه و جيوه و قلع يک آينه زيبا بسازند اهالي «ونيز» بودند.

مراحل ساخت شيشه

شيشه مذاب

ماسه، شيشه هاي شکسته (خرده شيشه)، کربنات سديم (سودا) و سنگ آهک در کوره با دماي حدود 1500 درجه سانتي گراد گرم مي شوند. اين مخلوط ذوب مي شود و به شکل شيشه مذاب ( حالت مايع) درمي آيد بعد به شکل گلوله هايي از شيشه به نام لقمه (gobs) بريده مي شود.

شکل دادن

لقمه ها در قالب هاي بطري ريخته مي شوند. هواي فشرده به شيشه دميده مي شود تا شيشه ها به ديواره ها برسند و به شکل قالب در آيند. بعد بطري ها از قالب ها برداشته مي شوند و دوباره کمي گرم مي شوند تا عيب هايشان نيز برطرف شود.

خنک کردن

شيشه هاي گرم روي يک تسمه در حال حرکت قرار مي گيرند تا به آهستگي، دقيق و تحت شرايط کنترل شده خنک شوند. با اين شرايط تضمين مي شود که گرد و غباري در آنها وارد نمي شود و و شيشه شکسته نمي شود.

مواد خام شيشه: قبل از هر چيز بايد بدانيم شيشه از چه موادي ساخته مي شود ؟
ترکيب شيشه: با وجود هزاران فرمول جديد شيشه که طي 30 سال گذشته بوجود آمده، درخور توجه است که هنوز مانند 2000 سال پيش ، 90 درصد تمام شيشه‌هاي جهان ازآهک ، سيليس و کربنات سديم تشکيل يافته‌اند.
اجزاي اصلي عبارتند از: ماسه ، آهک و کربنات سديم. هر ماده خام ديگر ، جزء فرعي تلقي مي‌شود، هرچند که بر اثر استفاده از آن ، نتايج مهمي بدست آيد.
ماسه شيشه: ماسه لازم براي توليد شيشه بايد تقريبا کوارتز خالص باشد. در بسياري موارد ، منطقه ته‌نشيني ماسه شيشه ، محل کارخانه شيشه سازي را تعيين کرده است.
براي ظروف غذاخوري ، مقدار آهن موجود در ماسه نبايد از 45% و براي شيشه اپتيکي نبايد از 0.015% تجاوز کند، چرا که آهن تاثير نامطلوبي بر رنگ اغلب شيشه‌ها دارد.
کربنات سديم نقش کمک ذوب را در شيشه دارد .
سولفات سديم و کلرات سديم موجب از بين رفتن حباب هاي موجود در شيشه مي شود .

اهميت شيشه هاي هوشمند :

تکنولوژي مدرن تاثير بسياري بر روي گسترش و توسعه ي ساختمان سازي گذاشته است. با توليد اين شيشه هاي هوشمند ، تقاضا براي استفاده از آن ها به چند دليل افزايش يافته است :

  • براي دست يابي زندگي مدرن و همچنين راحتي بيشتر لازم مي باشد.
  • باعث حفظ حريم شخصي و شخصي سازي محيط مي شود.
  • باعث بهره وري انرژي و مديريت مصرف انرژي مي شود.


طبق گزارشات انجام شده ، مشخص شده يک سوم از انرژي هاي درون يک ساختمان بوسيله ي پنجره ها از آن خارج مي شود. به همين منظور محققان براي کاهش يافتن مصرف انرژي به دنبال راه کارهايي گشته اند و مطالعات بسياري براي پيدا کردن روش هايي که باعث ذخيره انرژي شود انجام داده اند. همين امر باعث شد تا پنجره هاي جديدي براي استفاده در ساختمان ها ، ديوار سالن هاي کنفرانس و اداره ها به کار برده شود. امروزه اين تکنولوژي جديد ، کاربردهاي بسياري دارد. ايالت متحده آمريکا سالانه تقاضاي بسياري براي شيشه هاي هوشمند دارد، چيزي در حدود بيش از سه ميليون متر مربع.

آينه بايد در جايي قرار بگيرد که يک صحنه و منظره زيبا را منعکس کند. يکي از کاربردهاي آينه در فضاهاي کوچک بيشتر نشان دادن فضاست، زيرا به دليل انعکاس تصوير، باعث مي شود فضا دو برابر آنچه که هست به نظر بيايد، پس به خوبي مي توانيد براي فضاهاي کوچک خود از آن ها استفاده کنيد و فضاي خود را بزرگ تر جلوه دهيد. از آينه هاي قاب دار براي فضاي خود استفاده کنيد با اين کار بعد بيشتري به آن ها و فضاي شما مي دهيد، و به خوبي مي توانيد فضاي خود را متفاوت جلوه دهيد، مي توانيد رنگ قاب ها را در هماهنگي با ساير مبلمان خود انتخاب کنيد و فضاي خود را متمايز کنيد، يک نکته را در رابطه با آينه ها هرگز فراموش نکنيد هميشه آن ها را تميز نگه داريد.