استفاده از آینه در طراحی داخلی

 آینه سلاح مخفی یک دکوراتور محسوب می شود. صرف نظر از اینکه یک شی کاربردی است که در آن خود را مشاهده می کنید، می توان از یک آینه زیبا برای تقویت نور، اضافه کردن دراماتیک بودن فضا، ایجاد بازتاب های جالب و نمای قاب استفاده کرد.

حیرت انگیز است که ببینید چگونه با اضافه کردن آینه، فضای محیط شما متحول خواهد شد و هرگونه معضل دیداری را در یک لحظه برطرف می کند.
آینه‌ها می توانند جزء اصلی طراحی به شمار آیند. آینه‌ها فضا را بزرگ‌تر می‌کنند، گرما می‌بخشند، نور را منعکس می‌کنند و باعث زیبایی فضا میشوند. چه راه حل چند منظوره ای برای حل بسیاری از چالش های طراحی! اما انتخاب درست اندازه، شکل و مدل آینه‌های دکوری برای فضای شما ممکن است فرآیند خسته کننده‌ای باشد. برای آسان کردن این پروسه، این مقاله را دنبال کنید:
نحوه صحیح استفاده از آینه در دکوراسیون فقط به سه عامل بستگی دارد، اندازه آینه، شکل و استایل طراحی آینه باید قبل از انتخاب و خرید مشخص شوند.

چرا آینه‌ ها در طراحی داخلی حائز اهمیت هستند؟ 

از دو نقطه‌نظر می‌توان به استفاده از آینه‌ها در طراحی داخلی نگاه کرد. نخست اینکه آینه‌ها، اشیای جذاب و درخشانی هستند که محیط را زیبا و شیک می‌کنند و دیگر اینکه با توجه به ویژگی‌های فیزیکی موجود در آنها می‌توانند روی اندازه فضاها اثرات مثبتی بگذارند. پس اگر می‌خواهید به فضایی که در اختیار دارید، بُعد اضافه کنید، بعضی از رنگ‌های محیط را درخشان‌تر در فضا منعکس کنید، محیط را بزرگ‌تر نشان بدهید و… حتما به استفاده از یک آینه در طراحی داخلی فکر کنید.

قابلیت های آینه ها در طراحی داخلی: 

منعکس کردن نور خورشید در فضا با استفاده از آینه :

برای روشن تر شدن فضا، یک آینه در کنار یا روبروی یک پنجره قرار دهید تا میزان نور طبیعی را در فضا افزایش دهد. آینه هر نوری از روز را جذب می کند و آن را منعکس می نماید. آینه بزرگتر، فضای روشن تری را به وجود خواهد آورد. آینه ها به طور موثر منابع نور شما را دو برابر می کنند. اگر شما با تزیین یک فضای داخلی بدون پنجره مواجه شدید می توانید آینه های خود را در کنار یک لامپ قرار دهید.

ایجاد تمرکز بصری در فضا به کمک آینه:

در اتاق هایی که شومینه یا گچبری دور آن برای قرار دادن مبلمان در اطراف آن وجود ندارد، آینه ابزاری بسیار عالی برای تعیین مرکز اتاق است. در خانه هایی که شومینه وجود دارد، آینه در کنار شومینه، نفوذ بسیار به سزایی در تعیین مرکزیت فضا دارند. در واقع، یک آینه با یک قاب تزئین شده کارایی بسیار مطلوبی می تواند داشته باشد و به عنوان یک نقاشی می تواند تابلویی زیبا و خیره کننده باشد .

استفاده از آینه برای دوبرابر نشان دادن فضا:

اضافه کردن یک آینه فضا را در یک لحظه دو برابر می کند. فضای کوچک با آینه می تواند جلا پیدا کند و به چشم بیاید. شما می توانید یک انبار را با استفاده از آینه به یک محل کار کوچک تبدیل کنید. آینه را روی بزرگترین دیوار خود قرار دهید تا منعکس کننده فضا به بیشترین مقدار ممکن باشد .

پوشاندن عیب های محیط:

یکی دیگر از کاربردهای آینه در طراحی فضا این است که می‌تواند برخی از نواقص و ایرادات محیط را پوشش بدهد. برای مثال فرض کنید مجبور هستید، بخشی از فضای پذیرایی یا نشیمن آپارتمان خود را به دلیل کم بودن فضای در دسترس به کمد تبدیل کنید. وجود کمد در نشیمن و پذیرایی، یا یک انباری که در باریک آن رو به فضای مشرف به پذیرایی و نشیمن باز می‌شود تا حدی از یکدستی و زیبایی فضا کم می‌کند. در این مواقع با در نظر گرفتن دری آینه‌ای یا به عبارت دیگر اتصال آینه روی در کمد و انباری می‌توانید هم فضا را بزرگ‌تر نشان بدهید و هم کمد و انباری و… را از دید پنهان کنید.

یا اگر بخشی از خانه فاقد پنجره و نور باشد، وجود آینه می‌تواند تا حد زیادی از تاریکی فضا بکاهد. برای مثال فرض کنید که آشپزخانه‌تان فاقد پنجره‌ای بزرگ و مناسب باشد، در این صورت با به کار بردن این وسیله در طراحی آشپزخانه می‌توانید تا حدی فقدان نور را در این مکان جبران کنید.

پراکندن حس‌های متعدد در فضا به کمک آینه :

آینه‌ها می‌توانند به ایجاد حس و حالی متنوع در محیط کمک کنند. مثلا در باشگاه‌های ورزشی وجود آن می‌تواند به افراد کمک کند تا حرکات خود را اصلاح کرده و ضمنا با شور و نشاط بیشتری تمرین کنند. هیجان دیدن تصویر متحرک خود در حین انجام ورزش، حس جذابی است.

در فروشگاه‌های بزرگ هم آینه‌ها کارکردی مشابه باشگاه‌های ورزشی دارند. وقتی به محیطی وارد می‌شوید که روی دیوارهای استراتژیک آن (همان دیوارهای بزرگی که بیشتر از نقاط دیگر توی چشم هستند و جلب نظر می‌کنند) آینه‌ای بزرگ و قدی نصب است، حس و حال شکوه و هیجان خاصی به شما دست خواهد داد.

این روزها، دنیای مُد و طراحی چه در زمینه لباس و پوشاک و چه در زمینه طراحی داخلی و دکوراسیون دروازه‌های بسیار نوینی را به روی خود گشوده است. به عبارت بهتر، دیگر محدودیت‌ها و قوانین خاصی در طراحی وجود ندارد. تعصبات قدیمی کاملا کنار گذاشته شده‌اند و طراحان دریافته‌اند که دنیای خلاقیت بی‌انتهاست.
یکی از این ایده‌ها، استفاده از آینه‌ها در باغچه منازل است. فکرش را بکنید که با وجود آینه در بخشی از باغچه کوچک خود چقدر آن را بزرگ‌تر و جذاب‌تر نشان خواهید داد. ایده فوق‌العاده‌ای است. نه؟
 

بایدها و نبایدهای استفاده از آینه در طراحی داخلی:

  • آینه را در نقاط کور خانه نیاویزید
  • آینه را در نقطه کانونی اتاق قرار دهید
  • بیش از حد از آینه در اتاق خواب استفاده نکنید
  • از آینه به روی سقف استفاده نکنید
  • از وسایل آینه کاری شده استفاده کنید
  • بهتر است آینه را روبروی پنجره قرار ندهید
 
همانطور که دیدید به روش‌های مختلفی می‌توانید از آینه در طراحی داخلی استفاده کنید. از آینه با اشکال مختلف هندسی گرفته تا وسایل آینه کاری شده، همه می‌توانند ایده‌های خلاقانه‌ای برای به کار گیری آینه در دکوراسیون باشند. در این میان بایدها و نبایدهایی را نیز باید هنگام استفاده از این وسیله کاربردی بدانید و رعایت کنید تا بتوانید دکوراسیون زیباتر و اصولی‌تری در تمام فضاها ایجاد کنید.